1 juli 2014

1 juli 2014 - Dublin, Ierland

Nog eens voor de verandering een stevig Iers ontbijt genomen en dan richting Dublin vertrokken. Onderweg een stop gemaakt nabij de graftombes van Rathcrohan. 2 grote grafheuvels waar menselijke resten in gevonden zijn en waar een klein museum aan verbonden was. Zo"n 50 km voor Dublin parkeerden we de auto om het bekende prehistorische Newgrange, een domein met verschillende ringforten en grote indrukwekkende  ganggrafheuvel te bezoeken. Het is geplaatst op de lijst van cultureel erfgoed van de UNESCO en zou dateren van 3200 voor Chr. Het is dus ouder dan de piramide van Gizeh in Egypte .Het was spijtig niet  toegelaten om er op eigen houtje rond te wandelen en de volgende rondleiding zou veel te laat door gaan; We moesten ons tevreden stellen met enkele vergezichten vanuit het visitorscentrum en foto's aan de muur van de imposante grafheuvel. Naargelang we dichter bij Dublin komen wordt het drukker en drukker op de weg en het is duidelijk dat we op het spitsuur ons hotel zullen moeten gaan zoeken in de wirwar van straatjes. Tommeke doet flink zijn best en zet ons na veel drukte vlak voor het hotel af waar geen parkeerplaats te bespeuren valt. Gelukkig hebben we vooraf een parkeerplaats gereserveerd en de chauffeur van het hotel rijdt onze wagen weg nadat we onze bagage er hebben uitgehaald. Ik moet lachen want hij stapt in de auto en bemerkt dan pas dat het stuur aan de andere kant staat! Hihii

In het hotel kregen we een stadsplannetje van Dublin en we vertrekken onmiddellijk om de stad te gaan verkennen. De winkelwandelstraten zijn gezellig druk en we genieten van de vele straatmuzikanten. Overal hangen er hanging baskets en heel Dublin is een grote bloemenpracht! In een mooi cafe/restaurant eten we een Beef and Guiness Pie met lekkere groentjes in en genieten van de life music. De gitarist heeft een prachtige stem en zingt veel liedjes van Christy Moore. We hebben genoten! We wandelen naast de Liffy en Temple bar terug naar ons hotel om de voetbalmatch te zien van België tegen Amerika die ondertussen al begonnen is.

Morgen doen we een grote stadswandeling in Dublin en bezoeken we de meeste bezienswaardigheden.