2 juli 2014

2 juli 2014 - Dublin, Ierland

Vandaag laatste dag in Dublin dus we trachten zoveel mogelijk van de stad te zien. We wandelen terug door het mooie St Stephens Green Park waar zo vroeg in de morgen nog niet veel beweging te zien is. Door de mooie " Fusiliers Arch" stappen we door  Grafton street met zijn vele winkels, bloemenstandjes, straatmuzikanten en genieten weer van de prachtige bloemen die de stad rijk is. Weer komen we de zwarte standbeeldmannen tegen die we al dikwijls hebben gezien in verschillende steden. Het moeten bekende figuren zijn maar weten niet wie ze zijn? Trinity College is onze eerste stop. Om de Book of Kelts te zien moeten we heel lang aanschuiven want ze laten de toeristen maar met mondjesmaat binnen. De inkom kost 10 euro en eigenlijk hebben we dit prachtige boek vroeger al eens gezien. We blijven dus geen uren in de rij staan en wandelen door het park van de universiteit waar we de stalen bollen zien staan die je ook in Rome kan terugvinden. Verder in Westmoreland Street passen we de leuke hoeden van de "Leprechaun", een kabouter met soms plagerig karakter volgens de Ierse verhalen. We steken de  Liffey over en zien daar langs het water het Custom House en moderne buildings van het nieuwe Dublin gedeelte. Aan de brug staat op het kruispunt het grote O' Conell monument.

In de O' Conell straat bezoeken we het indrukwekkende postgebouw waar we even binnenspringen. Je waant je terug in de tijd van toen met oude loketten .We zien "The Spire", ook Monument of Light genoemd. Het is een stalen pin van 120 meter hoog en diameter van 3 meter onderaan en 15 cm aan de top.

De Henry Street is een grote autovrije winkelstraat die recht op The Spire uitkijkt. Op het einde van die straat staat een oude kerk die nu als restaurant is omgevormd. De oude toren hebben ze in het glas gezet. In the Parnell Bar drinken we een pint  bier uit Dublin dat " Five Lamps Dublin " wordt genoemd . In Dublin is nu ook een tentoonstelling van het terracotta leger uit China te bewonderen. We wandelen terug naar Temple Bar waar we iets gaan eten in een restaurant met prachtige Ierse muziek. In Dublin staan ook fietsen te huur zoals in Antwerpen. In de stad rijden amfibiewagens rond die ook op de Liffey varen. Wanneer we een lange wandeling maken naar het Archeologisch museum sluiten ze om 5 uur de deuren voor onze neus. We zullen dit museum dus later nog eens moeten bezoeken want het schijnt wel de moeite waard. Vandaag is er een voorstelling van "The River Dance" maar blijkbaar zijn alle plaatsen al uitverkocht! Een kaartje kost 55 euro en de zaal was helemaal volgeboekt; Spijtig want die voorstelling is wel heel uitzonderlijk mooi.

Moe na een lange dagwandeling keren we door het park terug naar ons hotel om ons te verfrissen en even uit te rusten. Morgen moeten we de boot op richting Engeland;

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl