24 juni 2014

24 juni 2014 - Kenmare, Ierland

Na het ontbijt vertrokken we om "The Ring of Beara" te rijden. Het weer zat weer mee en het werd al snel bijna te warm in de auto. Tommeke moest vandaag niet werken en de landkaart en de verkeersplaten moesten ons de weg wijzen. Onderweg kwamen we al snel een wegwijzer tegen met vermelding " Stone Circle". We besloten die weg te volgen maar owee die werd smaller en smaller en terugkeren was uitgesloten! We moesten verder rijden! De weg was op sommige plaatsen zo uitgesleten dat de onderkant van de wagen soms de grasberm raakte tussen onze wielen. Aangekomen aan 3 mooie meren besloten we om daar te draaien en terug te keren gezien de weg veranderde in een bangelijke zandweg waar onze auto niet tegen bestand is. Nog geen 100 meter verder kwam er in de tegenovergestelde richting een wagen aangereden die ons onmogelijk kon voorbijsteken. Fons was zo hoffelijk om heel de lange weg naar beneden achteruit te rijden tot we langs de kant konden gaan staan! Blijkbaar waren het ook Belgen die op zoek waren naar een natuurpark in de buurt. Ze wisten van het bestaan van de Stone Circle door de B&B waar ze logeerden. Te voet zijn we dan op zoek gegaan en gevonden!! Oef! Heel de rit was dus niet voor niets geweest.

Het was de moeite! De stenen stonden boven op een berg met zicht op een van de drie prachtige meren. Schapen met kleintjes liepen overal rond en venijnige dazen vielen ons langs alle kanten aan in de hoop ons te steken. De weg terug naar de grote baan duurde enorm lang en gelukkig kwamen we geen tegenliggers meer tegen. De kustweg  was mooi en op sommige plaatsen erg grillig maar de grote dikke hagen van Fuchia's langs de weg beperkten het zicht. Ook was er nergens een plaats om even te stoppen en foto's te nemen. Vanuit de auto heb ik getracht zoveel mogelijk van de rit te filmen. Ook de rit door de Caha Mountains was spectaculair maar weer geen mogelijkheid om foto's te trekken langs de kant van de weg. Wanneer er dan toch ergens de mogelijkheid was stonden er teveel auto's geparkeerd en konden we er niet meer bij!

De stadjes die we onderweg tegen kwamen waren klein en niet de moeite om te stoppen. We maakten enkel een stop in Castletownbere waar we uit veiligheid gingen tanken want op onze weg hadden we nog geen tankstation gezien. Een frisse pint gaf ons daar terug wat energie! Er waren vandaag ook veel fietsers op de baan die flink moesten trappen om de steile wegen te beklimmen. Fietsers zijn hier zwakke weggebruikers waar auto's gevaarlijk dicht bij rijden.

Terug in Kenmare aangekomen bezochten we daar de Stone Circle die heel mooi onderhouden was. Kenmare is een levendig stadje met enkele heel drukke winkelstraten vol kleurrijke winkels en pubs. Heel aangenaam om te wandelen. Gezien de talrijke pubs en restaurant is er keuze genoeg om iets lekkers te vinden.

Eindelijk eten we terug vlees! De grote steaks zijn lekker en mals !

Weer een lange maar mooie dag met bijzonder mooie autorit door de natuur van The Ring of Beara! Morgen trekken we weeral verder richting Dingle