26 juni 2014

26 juni 2014 - Dingle, Ierland

Tijdens ons ontbijt hebben we van uit het restaurant een prachtig uitzicht over de baai van Dingle waar je de bootjes ziet buiten varen. Het ontbijt is in dit hotel nog uitgebreider dan in de vorige hotels. Je krijgt hier een kaart waar je speciale dingen kan bestellen waar ik als ontbijt nog niet aan gedacht zou hebben. In het toeristenbureau van Dingle krijgen we een wegenkaart waarop een grote rondrit staat aangeduid met vermelding van alle toeristische plaatsjes. Zo  volgen we de kust met machtige hoge kliffen , witte zandstranden en groene weiden afgezet met stenen muurtjes en veel gekleurde schapen. Je blijft hier fotokes trekken want elk uitzicht is prachtig. Dingle en omgeving schijnt bekend te zijn voor zijn mooie landschappen. Langs de weg maken we een stopje aan de Beehive Huts. Kleine stenen huisjes van steen en gebouwd zonder mortel die gelijken op een biekorf. De eigenaars van de grond waarop deze huisjes staan vragen telkens 2 euro de man om ze te bezoeken. Het Dunberg Fort langs de zee is spijtig genoeg wegens restauratie niet te zien maar weer voor 2euro mag je bij de eigenaar naar een video komen kijken over de geschiedenis van het Fort. De schapen met gekleurd achterwerk kom je overal op de weg tegen. Erg gevaarlijk tijdens het rijden in al die haarspelbochten. Ze staan plots voor je auto voor je het weet, dus snel rijden is uitgesloten. De regen maakt het niet gemakkelijk om foto en film te maken en gewapend met een paraplu verlaten we telkens de auto om dingen te bezoeken. Gelukkig zijn het korte hevige regenbuien. Er vaart een klein bootje naar de onbewoonde Blasket eilanden waar wandelaars de ongerepte natuur kunnen verkennen en allerlei vogelsoorten kunnen observeren. Ook de wilde plantengroei zou er exceptioneel zijn. Op onze rit vinden we ook nog enkele Stone Circels midden in de vlakte aan de kliffen. In Blennerville bezoeken we een mooie witte molen die naast de rivier aan een romantisch bruggetje staat. Ze vragen 5 euro de man wat erg veel is voor een video van enkele minuten en de molen die langs buiten veel beter te fotograferen is.  Verder rijden we door de grote stad Tralee waar we spijtig genoeg geen parkeerplaats vinden en ze dus ook niet kunnen bezoeken. Er is blijkbaar iets te doen want er lopen veel verklede muzikanten rond .Wanneer we terug richting Dingle willen rijden worden de verkeersborden verstopt achter een grote autobus en nemen we de verkeerde weg! We worden zo verplicht om de gevaarlijke Conor pas te volgen want terugdraaien is al onmogelijk geworden. De wegen van de Conor Pas zijn er enorm smal en laten geen twee voertuigen door. Met regen en mist wordt deze pas door de hoge bergen afgeraden omdat hij dan erg gevaarlijk kan zijn. Gelukkig valt het weer wat mee en kunnen we zonder problemen over de bergen naar Dingle rijden. Fons heeft maar een paar keer achteruit in een zijstrookje langs de kant moeten gaan staan. Het begint pas terug hevig te regenen wanneer we in Dingle aankomen Oef!!! Autobussen en Mobilhomes mogen deze pas niet nemen. Tegen bedtijd is het terug helder mooi weer en zijn de wolken even verdwenen.